יום רביעי, 18 בספטמבר 2013

חשמל באוויר

את הסיוטים שהותיר יום כיפור, הגיע חג אהוב במיוחד - סוכות - לגרש ולמלא את זמנו של ילד באר שבעי משועמם ודחוי בחוויות מעצבות ומעציבות. את הסוכה הראשונה שאבי בנה בחצר האחורית של סבתי ביה, אני זוכר היטב: קטנה וכתומה, מלאה בכיתובי רקמה של שמות שבטי ישראל, בטיפוגרפיה של סופר סת"ם, שסבי, הרב חיים כהן, בעצמו רקם. לא ברור לי איך, אבל שתי משפחות, מרובות ילדים, נכנסו לסוכה בערב החג. זו כמובן הייתה הזדמנות לצאת להרפתקאות יחד עם בן דודתי חיים.

מייד בתום ארוחת הערב, כשהקוסקוס התחיל להתנפח ולמלא את הבטן והמבוגרים היו שקועים בברכת המזון הארוכה במיוחד, אני וחיים היינו מחפשים את הדבר הבא. בסוכות של שנת תשמ"ו (1986) מצאנו עיסוק שישנה את חיינו. ליד דלת הכניסה לביתה של סבתא ביה, היה שקע חשמל שתמיד ראיתי בו פרצוף, הוא היה טיפה שבור מתחת לעיניים ולאף ונראה היה שהוא מחייך אלי. אני השבתי לו בחיוך, לקחתי כפית והאכלתי את מה שהיה נראה לי כמו פה. חטפתי זרם, שהיה מפתיע, מכאיב ומעורר סקרנות, במקום. נרגש, שכנעתי גם את חיים לקבל זרם והוא קיבל. נרגשים עם שערות סמורות, שכנענו את האחים הקטנים שלנו לקבל זרם וגם הם קיבלו. וכך בילינו את הערב בהתחשמלויות הדדיות ובהתחמקויות מבני המשפחה האחרים.

יום למחרת, התעוררתי בבוקר מלא אנרגיה, אבל לא מהסוג הטוב. הרגשתי כאילו משהו מבעבע לי מתחת לעור וגורם לי לרצות דברים איומים שעד אז לא העזתי אפילו לדמיין. קמתי מהמיטה, שתיתי שוקולית ואכלתי קעיקה, אבא שלי הסתכל עליי מוזר אבל המשיך לקרוא את תפילות הבוקר במבטא המוזר והלא ברור שלו. יצאתי לבית הכנסת, שם בחצר האחורית פגשתי את חיים, יושב והראש שלו בין הברכיים. הוא הביט אליי בעיניים דומעות ואמר לי "חיים, הרגת את נאג'י חורי". הסתכלתי עליו, איבדתי הכרה ונפלתי לרצפה.

לקיומו של נאג'י חורי התוודענו לראשונה שנתיים מאוחר יותר כשהסוכה עברה לבית הוריי. יצאנו לטייל אחרי חוויה מוזרה בארוחת החג בה מצאתי במרק של הקוסקוס עין של פרה. העין הביטה אליי ואני צרחתי מפחד, תפסתי אותה ביד וזרקתי מתחת לשולחן. המשכתי לאכול כי האוכל של אמא שלי ממש טעים, אם כי הבטחתי לעצמי שממחר אני צמחוני. בטיול סיפרתי לחיים את סיפור העין, הוא מאד התרשם ואז נעצר ליד סוכה אחת ברחוב גוש עציון, כמה בלוקים מביתי. מהסוכה בקע רעש של אנשים שמחים, אבל דבר אחד משך את תשומת ליבנו. זה היה רעש של פלוץ שהגיע כל רבע דקה מכיוונה של בליטה בסוכה. התקרבנו וזיהינו את הבליטה כישבן מוצק עגול וקטן איבדנו נשימה לזמן קצר בגלל הריח העז והתרחקנו מהמקום מסוקרנים. שאלתי את אימי של מי הסוכה הזו והיא השיבה "של משפחת חורי, אתה בטח רואה את נאג'י בבית כנסת".

מאז נאג'י חורי הפך לאובססיה שלנו והפלוצים שלו לחלק בלתי נפרד מהסדר יום, עקבנו אחריו לכל מקום שהלך. הוא נהג ללבוש מכנסי פדלפון צמודים שהדגישו את כל הטוב שבישבן שלו. שיערו היה חלק, מלא ומסופר בקפידה. אפשר היה לראות שהוא הסתפר אצל יוסי חדד, הספר השכונתי, שתמיד היה משאיר לי חתכים על העורף מהתער שלו. היינו יושבים מאחוריו בבית הכנסת, מאזינים לתפילותיו מלוות בנפיחותיו. אפילו ציירתי את הקומיקס הראשון שלי בהשראתו - הוא היה גיבור על שהעיף אנשים רעים לכל הרוחות. לילה אחד חלמתי חלום: הייתי בחצר האחורית של בית הכנסת בזרועותיו של נאג'י, הוא נישק אותי ברכות על הצוואר וליטף לי את השיער. היה לי נעים אבל מוזר מדי. לקחתי את הצינור ברזל שהיה לידי והכיתי בראשו. התעוררתי מהחלום וראיתי את חיים עומד מעליי בוכה. "חיים מה נעשה עם הגופה של נאג'י?" הייתי המום כי הכרנו את נאג'י רק שנתיים אחרי אבל התעשתי ואמרתי לו שסבתא ביה תדע מה לעשות.

כשהגענו לסבתא ביה היא עמדה במטבח והרתיחה קומקום עם מים אותם היא בוודאי תשפוך על ילדים שיפריעו לה ברחוב. נסערים סיפרנו לה מה קרה על צלחת מלאה ב"מגלין" (מיקס של במבה, ביסלי, בייגלה וופלים יבשים) וכוס תה פושר. היא הביטה בנו בעיני השאמנית הקטנות והחכמות שלה ואמרה שהכל יהיה בסדר. היא הניחה על השולחן שתי בטריות מרובעות של תשע וולט, סגרנו מעגל עם הלשון וקיבלנו זרם מענג, מריר ומנחם. היא שאלה אותנו איפה השארנו את הגופה והבטיחה שתטפל בה. לפני ששילחה אותנו מעל פניה שאלה בערבית טוניסאית "תחבו תעתיעו מאכלה ליחשמל?" (רוצים להאכיל את החשמל?). מופתעים הסתכלנו זה בזה והנהנו "כן". זה היה החשמול של כל הזמנים. לימים כשגדלתי וניסיתי להבין מה יותר מכל עיצב את תפיסת עולמי, מצאתי את התשובה - שקע החשמל המחייך של סבתא ביה. מאז אני נוהג לדחוף אצבעות לכל שקע שאני רואה, בתקווה לשחזר את אותו רגע של קסם.








 

יום שבת, 14 בספטמבר 2013

אל תשלח ידך אל הנער


לפני שעברתי לתל אביב, היום השנוא עליי בשנה היה תמיד יום כיפור. אף פעם בחיי לא צמתי ביום הזה, אפילו שגדלתי במשפחה דתית וחבשתי כיפה עד גיל 16 וחצי - את המים הייתי שותה מהברז במקלחת ואת התפוח והחצי פיתה עם שוקולד הייתי מחביא מראש במגירה ואוכל בלילה אחרי שכולם נרדמו. אכילה חטופה ולב פועם בחוזקה. יום כיפור בבאר שבע היה יום של לחץ, בניגוד גמור למה שאני חש בתל אביב ביום הזה. מחזור התפילה העבה מכל ספרי התפילה האחרים בישר על שעות אינסופיות של שהייה בבית הכנסת של יוצאי טוניס "צלאת אל מנזל" ברחוב הנדיב - סבל לא יתואר לילד שלא האמין לאלוהים מהרגע שהוא שמע עליו. אם כילד נתנו לי הנחות פה ושם על התפילות של כיפור, כאשר עברתי את הבר מצווה לא קיבלתי שום הנחות. לא אטריח בכתיבת שמות התפילות, שכבר אז חשבתי כמטופשות, מיותרות, פחדניות ובכייניות, למרות שהן מאוד התאימו להלך רוח שלי אז. בקיצור, ערב יום כיפור היה קשה במיוחד לנער מתבגר, שמן וחרמן, רעב וצמא כבר דקות ספורות אחרי ארוחה מפסקת, שיותר מכל משתוקק להצטרף לטיול הרגלי של כל מי שנחשב, אל עבר "צומת מוריה", בשכונה ה'. איפה שהכל קורה.

כמו "רוקדים עצמאות" באצטדיון באר שבע, הפכה צומת מוריה למקום מפגש של מאות בני נוער מכל רחבי העיר בערב יום כיפור. נחילי נערים ונערות בבגדי חג הגיעו למה שנראה כמו ערב יום חיזור. אותי כמעט אף פעם לא הזמינו לבוא לצומת מוריה, נאלצתי להסתפק ב"מרכז אורות" העלוב שהיה תחת שליטתו הבלעדית של סאלי חג'ג', שלא אהב כל כך נוכחות של ילדים שמנים וממושקפים בכבדות כמוני. אבל יום כיפור אחד, קיבלתי את ההזמנה הנחשקת.

בתיכון למדתי במקיף א' שאליו הגיעו תלמידים מהשכונה שלי ומשכונת נווה נוי העשירה יחסית. כתלמיד חובש כיפה בבית ספר חילוני הייתי די שונה. ניסיתי להשתלב אבל לא הצלחתי. הייתה לי פאזה קצת ערסית בכיתה ט', שהסתיימה בכאפה מסמי ושמש, שילד בשם אסף רג'ואן, שהיה כביכול חברי הטוב שלח עליי כדי להרחיק אותי מחברה שלו בת אל. ואז בכיתה י' התחילה הפאזה הפריקית שלי. חולצות משובצות, ג'ינס קרועים עם קשקושים בעט של שמות להקות כמו מטאליקה, נירוונה ולד זפלין ופריט הלבוש הנחשק מכולם - מגפיים שחורים עם אבזמי כסף שננעלו מעל הג'ינס. קשה לי לחשוב על משהו יותר מגוחך מילד  שנראה כמוני בגיל 15, עם הלבוש הזה כולל הכיפה שעדיין חששתי להוריד. אבל בגיל 15 קיבלתי לראשונה הזמנה מכמה ילדים בכיתה, ללכת ברגל אל המקום שעד אז נשמע לי כמו אגדה.

יום לפני כבר הפלגתי בדמיוני - הגעתי לצומת מוריה ופגשתי בזו אחר זו את מורן גושן, מעיין ליכטנברג ורווית כהן ועוד כמעט כל מישהי שאי פעם התייחסה אליי אפילו במבט, ואני התייחסתי אליהן בהתאהבות מיידית. נפגשנו בצומת ודיברנו קצת ואז התנשקתי עם כל אחת מהן ואפילו הן הרשו לי לגעת להן בציצי. מיותר לציין שמרוב התרגשות אוננתי פעמיים לפני שהלכתי לבית כנסת, עוד פעם אחת בשירותים של בית הכנסת אחרי "כל נדרי" ועוד פעם אחת אחרי שנגמרו התפילות המייגעות והגעתי הביתה להתארגן ליציאה.

לכבוד המאורע לבשתי טי שירט חדשה, השתדלתי, כמו תמיד, שהיא תסתיר את התחת השמן בג'ינס "ליווייס 501" הצמוד שלי. להשלמת הלוק, נעלתי נעלי ספורט של "גלי", בגלל שאסור נעלי עור בכיפור. התזתי על עצמי קצת אפטרשייב ADAM ויצאתי לפגוש את חנן ושמואל, החברים הפריקים שקבעתי איתם. גם להם זו הייתה הפעם הראשונה בצומת מוריה. אחרי הליכה ארוכה על כבישים ריקים ממכוניות התחלנו לראות המוני אדם נבחרים ומיוחדים מתנקזים אל עבר היעד. פגשנו בדרך כל מיני ילדים וילדות שהכרנו מהבית ספר, גם מהיסודי, נתנו כיפים ואמרנו המון היי. באיזשהו שלב החברים איתם הגעתי נעלמו, חיפשתי אותם קצת אבל מצאתי את מורן גושן, הגיטריסטית היפה עם השיער החלק, מחזיקה ידיים עם יונתן מהכיתה של הפיזיקה מוגבר, ואת מעיין, עם העיניים הכחולות והגדולות, מחזיקה ידיים עם אורי, גם מהפיזיקה מוגבר, את רווית המתולתלת והמושלמת ראיתי מתנשקת עם איזה מישהו שאני לא מכיר. הן כולן חייכו אליי והמשיכו בדרכן.

גם אני המשכתי בדרכי ואז פתאום נקלעתי בין שתי חבורות בנים, באחת מהן זיהיתי את אסף, את הגב שלו סאלי חג'ג' ואת הגב של סאלי, ניבי זגורי, שכולם שמעו עליו ופחדו ממנו. הייתה התרגשות באוויר, מתח של הולכות להיות פה מכות הלילה. כושר ההישרדות, ששימש אותי שנים ביעילות בסיטואציות כאלה, נעלם באותו ערב כיפור ואת מקומו תפסו מחשבות על אהבה. הייתי חשוף. לנערים הספציפים האלה מהשכונה שלי אין סנטימנטים לילדי השכונה שלהם במיוחד אם הם נראו כמוני. על החבורה שמנגד אין על מה לדבר בכלל - שנאה תהומית ודחף אז לדפוק מכות. הם התקרבו אליי בצעקות "משקף! בוא הנה!", לא ידעתי מה לעשות. כבר היה מאוחר לברוח והייתי חלש בריצה. הם סגרו עליי, חשבתי שהנה אני הולך לחטוף כמו שאף פעם לא חטפתי. ואז פתאום קרה משהו. אסף רג'ואן, אותו אחד שבגד בי בגלל בת אל, אמר משהו לסאלי שאמר משהו לניבי. ניבי לקח אותי הצידה ואמר לי "יש לך מזל משקף! שהיום יום כיפור ואסף ריחם עליך", הוא הוסיף ואמר "מה אתה דפוק?! אתה לא יודע שצומת מוריה זה המקום שסוגרים בו חשבונות ביום כיפור? עכשיו עוף מפה מהר יא תחתית של עראק!"

נסתי על נפשי משם, בדרך ראיתי את חנן ושמואל שותתי דם מהשפתיים שלהם מסמנים לי תבוסה. הגעתי הביתה מושפל ומאוכזב, שתיתי קצת מים מהברז במקלחת ונכנסתי לחדר שלי, פתחתי את המגירה והוצאתי את הפיתה עם השוקולד. בעודי נוגס בפיתה המנחמת חשבתי לעצמי שכמו שאלוהים שלח מלאך להציל את יצחק מידיו של אברהם בהר המוריה, כך שלח אלוהים את המלאך הבוגדני אסף להציל אותי מעקידה בצומת מוריה. הודיתי לאלוהים, סיימתי את האוכל, אוננתי מייאוש ונרדמתי. וגם היום 20 שנה אחרי - תודה אלוהים, אתה אחלה, אני עדיין לא מאמין לך אבל מצד שני למי אני כן מאמין בעולם התחת הזה.